Innovation og/eller disruption – en begrebsdiskussion

Der er ofte tvivl omkring forskellen mellem innovation og disruption.

Det er heller ikke sort og hvidt, men der er nogle forskelle. Tænk på denne måde: Disruptører er innovatører, men ikke alle innovatører er disruptører – på samme måde som et kvadrat er en rektangel, men ikke alle rektangler er kvadrater. Er du stadig med?
Innovation og disruption er enslydende på den måde, at de begge forsøger at bygge og kreere, hvormed noget nyt introduceres til markedet. Innovation sker iterativt, hvorimod disruption tager et venstresving ved bogstaveligt at ændre, hvordan vi tænker, opfører os, gør forretninger og vores dag-til-dag ageren. Professor på Harvard Business School og disruption-ekspert Clayton Christensen siger, at en disruption fortrænger et eksisterende marked, industri eller teknologi og producerer noget nyt og mere effektivt (reference til Cusp-artikel). Disruption er derfor på samme tid destruktiv og kreativ.
Så hvordan ved vi, om vi skal innovere eller disrupte os selv for at forblive konkurrencedygtige? Og kan man tale om at innovation er rationel, hvorimod disruption er irrationel?
I næste indslag byder vi ind med tanker omkring, hvorledes konsulenten skal agere for at sætte sig selv op til succes og løbende genopfinde sig selv set i lyset af den stigende digitale, globale og automatiserede verden.

Læsere: Hvis I har en mening om forskellen mellem innovation og disruption, venligst del den i Bloggen.

Artikel fra HBR

Consulting on the Cusp of Disruption

After years of debate and study, in 2007 McKinsey & Company
initiated a series of business model innovations that could
reshape the way the global consulting firm engages with clients.
One of the most intriguing of these is McKinsey Solutions, software
and technology-based analytics and tools that can be embedded at a
client, providing ongoing engagement outside the traditional
project-based model. McKinsey Solutions marked the first time the
consultancy unbundled its offerings and focused so heavily on hard
knowledge assets. Indeed, although McKinsey and other consulting
firms have gone through many waves of change—from generalist to
functional focus, from local to global structures, from tightly
structured teams to spiderwebs of remote experts—the launch of
McKinsey Solutions is dramatically different because it is not
grounded in deploying human capital. Why would a firm whose
primary value proposition is judgment-based and bespoke diagnoses
invest in such a departure when its core business was thriving?

Læs resten af artiklen her.

LOGIN

Log ind på din konto for at deltage i debatten mellem Danmarks bedste konsulenter. 

Kun medlemmer af CMC Denmark har mulighed for at kommentere på nyheder og blogindlæg. 
Er du endnu ikke medlem kan du læse om opfylder betingelserne for medlemskab her >>